بيست و دومين پرسش مهر رئيسجمهور و اولين پرسش مهر آيتالله رئيسي از دانشآموزان بود.
پرسش مهر رئيسجمهور از سال 1376 آغاز شد و با توجه به اينكه در برخي سالها پرسش مهر برگزار نشد، امروز، بيست و دومين پرسش مهر مطرح شد. اما آغازگر پرسش مهر در مهر ۱۳۷۶ توسط رئيسجمهور وقت كليد خورد كه در زنگ اول مهر در روستاي «بنمار» از روستاهاي زلزلهزده استان اردبيل، مطرح شد و درباره «لزوم احترام به قانون و قانونمندي در جامعه و راهكارهاي استقرار امنيت در كشور و نيز راهحلهاي عملي بيرون راندن بيگانگان از منطقه» بود.
آن زمان اين پرسش رئيسجمهور به طرح «بنمار» مشهور شد ولي در سال بعد به «پرسش مهر» تغيير نام داد و در هفتصد و بيست و دومين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ ۲۳ فروردين ۱۳۸۴ با هدف استمرار در سالهاي بعد، به تصويب رسيد.
دومين پرسش مهر در سال 80ـ1379 با دو پرسش شامل «دين و آزادي در قانون اساسي كه روح ملت و اساس وحدت ملي است، چه جايگاهي دارد؟» و «با گفتوگوي تمدنها چگونه ميتوانيم جهاني زيباتر و انسانيتر بسازيم؟» مطرح شد.
سومين پرسش مهر در سال تحصيلي 82ـ1381 با طرح 3 سؤال شامل «راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ايران اسلامي و طرز تلقي منفي جهان نسبت به آن چيست؟»، «انقلاب اسلامي در گشودن راه رهايي از اين نگونساري چه نقشي داشته است؟» و «براي رساندن كشور و ارتقاي ملت به جايگاه شايسته و واقعي خود در جهان امروز و تاريخ چه بايد كرد؟» برگزار شد.
در چهارمين پرسش مهر در سال 83ـ1382، دو سؤال شامل «در جهان به هم پيوسته امروز چگونه ميتوان با پرهيز از تنشهاي جهاني و دستيابي به پيشرفت همه جانبه و پايدار، هويت ديني و ملي خود را حفظ كرد» و «موانع مهرورزي و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهاني چيست و مبارزه با آنها و حركت به سوي صلح مبتني بر عدالت چگونه ميسر است؟» مطرح شد.
پرسش مهر پنجم در سال 84ـ1383 برگزار شد و 4 پرسش شامل «نسبت رشد عقلاني، آزادي، برابري و اخلاق در نظام «داد بنياد» مهدوي مورد انتظار ما چگونه است؟ آگاهي و اراده آدمي در رسيدن به اين نظام چه نقشي دارد؟»، «مهدويت در اديان الهي به ويژه يهوديت، مسيحيت و زرتشت چگونه است؟»، «از نهضت مشروطيت و ملي شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامي ايران چه درسهايي ميآموزيم؟ ملت رشيد ايران چه ميخواست و به چه رسيد؟» و «اصلاحات در 150 سال اخير در كشور تاكنون چه نقشي داشته است؟ موانع و دستاوردهاي آن چگونه بوده است؟» مطرح شد.
پرسش مهر ششم در سال تحصيلي 85ـ1384 شامل «چرا عدالت زيباست و رابطه عدالت با پيشرفت كشور چيست؟»، «رابطه عدالت با همدلي و همبستگي مردم چگونه است؟»، «چه كساني از برقراري عدالت نگرانند؟» و «مصاديق و زمينههاي عدالت در حوزه آموزش و پرورش كدام است؟ و در تعليم و تربيت چه راهكارهايي پيشنهاد ميدهيد؟» بود.
هفتمين پرسش
هفتمين پرسش مهر در سال 86ـ1385 مطرح شد و شامل «نقش مهرورزي در پيشرفت و تعالي جامعه چيست؟»، «نقش مهرورزي در برپايي عدالت و ايجاد وحدت و اتحاد چيست؟»، «نقش مهرورزي در ايجاد جامعه نمونه و پيشرفته چه چيزي ميباشد؟»، « چه كنيم كه يكديگر را دوست داشته باشيم؟»، «موانع محبت چيست؟» و «چه كساني نميخواهند انسانها دوست، يار و عاشق يكديگر باشند؟» بود.
سوالات پرسش مهر هشتم در سال تحصيلي 87ـ1386 شامل «عواملي كه ما را در مسير پيشرفت همه جانبه قرار مي دهد، چيست؟»، «عوامل پيشرفت، راههاي پيشرفت و موانع پيشرفت چيست» و «چه چيزهايي مانع پيشرفت ماست؟ و موانع پيشرفت كدامند و چه كنيم تا با سرعت به سمت قله ها حركت كنيم؟» بود.
در پرسش مهر نهم در سال 88ـ1387 چند پرسش شامل «چه كنيم كه خدمتگزار خوبي باشيم؟»، «راه هاي خدمتگزاري چيست؟»، «چگونه بايد خدمت كرد؟»، «چه عواملي دست به دست هم بدهند كه روحيه خدمتگزاري در جامعه گسترش پيدا بكند؟»، «فوايد و نتايج خدمتگزاري چيست؟»، «تأثير خدمتگزاري روي فرد خدمتگزار چگونه است؟»، «تأثير خدمتگزاري روي محيط اجتماعي، روي منافع و مصالح يك ملت و در بسط فرهنگ مهرورزي و خدمتگزاري چيست؟»، «وظيفه آموزش و پرورش در اين رابطه چيست؟»، « وظيفه دولت و مسؤولان ، وظيفه رسانهها و اصحاب فرهنگ و تبليغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاري چيست؟»، «آيا بدون روحيه خدمتگزاري در بين آحاد مردم، يك كشور و يك ملت ميتواند به قلههاي سعادت برسد؟»، «آيا بدون روحيه خدمتگزاري، مشكلات جامعه برطرف مي شود؟» و «آيا بدون روحيه خدمتگزاري فاصله ها و تبعيض ها و محروميتها برطرف خواهد شد؟»، «چگونه خدمتگزار خوبي براي جامعه باشيم؟»، «دانشآموزان چه ميتوانند بكنند و چگونه ميتوانند به كشور، ملت و خانوادهشان خدمت كنند؟»، «جامعه فرهنگي ما چه ميتواند بكند و همين طور بقيه اقشار؟» مطرح شد.
پرسش مهر دهم در سال تحصيلي 89ـ1388 مطرح شد كه شامل «رابطه علم با رشد، كمال و پيشرفت انسان چيست؟»، «آيا ميتوان بدون علم به مراتب كمال انساني دست يافت؟»، «پيامبران از چه طريقي راه كمال را در برابر انسانها قرار دادند؟» و «رابطه علم و انسانيت چه طور است؟» بود. در پرسش مهر يازدهم كه در سال 90ـ1389 مطرح شد، رئيسجمهور از دانشآموزان پرسيد «تصويري كه از آينده ايران در ذهن شماست، چيست و دوست داريد ايران به كجا برسد؟».
در پرسش مهر دوازدهم كه در سال 91ـ1390 مطرح شد، از دانشآموزان سؤال شد: «اگر شما دانشآموزان به جاي رئيسجمهور بوديد براي ساختن ايران و اعتلاي نام ملت ايران و امور كشور چه ميكرديد و اولويت شما چه بود؟» و «شما دانشآموزان در مسائل جهاني چه ميكرديد و براي ريشهكن كردن فقر چه برنامهاي داشتيد، در يك كلام اگر شما رئيسجمهور بوديد براي ايران عزيز چه ميكرديد؟».
در سال تحصيلي 92ـ1391 پرسش مهر سيزدهم مطرح شد و رئيسجمهور وقت از دانشآموزان پرسيد: «سؤال امسال من از شما اين است كه ميخواهيد در آينده چه كار كنيد، اهداف شما چيست و براي جامعه و مكتب خود زندگي و زندگي جاويدان آينده چه برنامهاي داريد؟».
در پرسش مهر چهاردهم كه در سال تحصيلي 93-1392،
مطرح شد اين بود، «عزيزانم ايران ما با مشكل جدي كمبود آب روبروست. هر كدام از ما چگونه از آب هاي ايران مي توانيم بهتر نگهداري و استفاده كنيم؟». در پرسش مهر شانزدهم كه در سال تحصيلي 95ـ1394 مطرح شد، رئيسجمهور وقت از دانشآموزان سؤال كرد: «به نظر شما دانشآموزان عزيزي كه سرمايه اصلي كشور ما هستيد چه فرصتهاي جديدي از لحاظ علمي، فناوري، دانش، اقتصادي و روابط ما با همسايگان و همچنين با دنيا به وجود آمده است؟ پس از پايان تحريم و ماه هاي آينده فرصت پيش روي ما چيست و چگونه بايد به بهترين وجه از اين فرصت استفاده كنيم؟».
هفدهمين پرسش مهر رئيسجمهور سال تحصيلي 96ـ1395 مطرح شد و از دانشآموزان پرسيده شد: «از كجا خشونت نشأت گرفته است و چگونه عدهاي خشونت را ميآموزند؟ در برابر خشونت چگونه بايد ايستادگي كرد؟»، «چگونه ميتوانيم كشوري داشته باشيم، جامعهاي داشته باشيم داراي رحمت اسلامي و نبوي» و «چگونه ميتوانيم جوامع منطقهمان و جهان را از خشونت برهانيم؟». هجدهمين پرسش مهر رئيسجمهور در سال تحصيلي 97ـ1396 مطرح شد و رئيسجمهور وقت از دانشآموزان سؤال كرد: ««بايد افكار ديگران را تحمل كنيم و به فكر ديگران احترام بگذاريم؛ محيط مدرسه بايد محيط اخلاق و ادب باشد. چگونه در محيط مدرسه تحمل افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم و با چه سبكي ميتوانيم اخلاق بالاتر، ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشيم؟».
در نوزدهم پرسش مهر، از دانشآموزان پرسيده شد:«پارسال چه مهارتهايي آموختيد و براي امسال در اين زمينه چه انتظاراتي داريد؟» رئيسجمهوري در تكميل پرسش خود، خطاب به دانشآموزان سراسر كشور گفت: «تاكنون چه كسي و كدام معلم به شما در كسب مهارت بيشتر كمك كرده و فكر ميكنيد چه مهارتهايي براي زندگيتان مهمتر است؟»
در پرسش مهر بيستم كه در سال تحصيلي 99ـ1398 يعني سال تحصيلي گذشته مطرح شد، اين سؤال عنوان شد: «آيا محيط مدرسه براي شما دلپذير، شاد و دلخواه هست؟ و اگر اين هست شما بنويسيد چه كار كنيم كه اين محيط شادابتر، دلپذيرتر و براي شما محيطي امنتر و محيطي باشد كه بيشتر دوست داشته باشيد؟ محيط مدرسه از نظر شما چگونه است بايد دولت، خانواده و معلمان، چه كار بكنيم كه محيط مدرسه دلپذيرتر و شادابتر براي همه شما باشد و در اين محيط احساس رفاقت و دوستي كنيم و نگذاريم يك نفر محيط كلاس را به محيط دو قطبي تبديل كند».
پرسش مهر بيست و يكم درباره كرونا بود و از دانشآموزان پرسيده شد: «عزيزان من، فرزندان من، براي مقابله با ويروس كرونا چگونه بايد به خانواده و همكلاسيهاي خود كمك و ياري كنيد؟ نحوه كمك به همكلاسيها، دوستان و اعضاي خانواده به عنوان سوال مهر امسال ماست و اميدوارم بهترين پاسخها را از طرف دانشآموزان دريافت كنيم».